Ads 468x60px

Otomotiv piyasası ikinci el araç satışında yeni düzenleme bekliyor

Yılda yaklaşık 5 milyon araç satışının gerçekleştiği ikinci el otomobil ticaretinde yeni düzenlemeler bekleniyor. Otomotiv piyasası, ruhsattan KDV’ye, vergiden trafik sigortalarına kadar getirilecek yeni uygulamalarla sektörün önünün açılacağı görüşünü savunuyor. Pazarın aktörlerine göre, ikinci el araç satış yerleri de günümüzün ihtiyaçlarını karşılamaktan uzak.

Otomotiv piyasası ikinci el araç satışında yeni düzenleme bekliyor. İstanbul Ticaret Odası Motorlu Taşıt Satış ve Servisi Meslek Komitesi Başkanı Ziya Alp Gülan, ikinci el araç ticaretinde devir işlemlerinin ucuzlaması ve kolaylaşmasının sektörde çok olumlu bir etki bıraktığını söyledi. Gülan, 2012 Ağustos ve 2013 Ağustos döneminde noter aracılığıyla bir veya daha fazla el değiştiren taşıt sayısının 5 milyon 260 bin 207 olduğunu bildirerek, “Aynı dönemde 3 milyon 517 bin 777 adet otomobil de el değiştirdi” dedi.
YENİ DÜZENLEME GEREKİYOR
Bu gelişmelere paralel olarak hızla artış gösteren ikinci el araç ticaretinde önemli düzenlemelere ihtiyaç duyulduğunu dile getiren Gülan, “Şehir içinde ruhsat, KDV, motorlu taşıt vergileri ve trafik sigortaları gibi çeşitli sorunlara yönelik yeni uygulamalar sektörün önünü açacak” diye konuştu.
1 MİLYON ADETLİK PAZAR HEDEFİ
2 bin 360 üyesi bulunan komitede, firmaların yeni araç satışı ve ikinci el araç ticaretiyle uğraştığını hatırlatan Gülan, bu yüzden komitede sorunların da farklı olduğunu anlattı. Yeni araç tescili yapan bayiler açısından pazarın yüzde 10 oranında büyüdüğünü belirten Komite Başkanı Ziya Alp Gülan, sözlerini şöyle sürdürdü: “Ancak son fiyat düzenlemeleri ve kredi artışları sektörün yavaşlamasına neden olabilecek riskler taşıyor. Araç ve Sürücü Bilgi Sistemi (ASBİS) gibi uygulamalar sektörün işlem hızını artırsa da ağır vergi yükü, 1 milyon adetlik pazara ulaşma hedefinin ötelenmesine sebep oluyor.”
SATIŞ DANIŞMANI SERTİFİKASI
Gülan, sektöre eğitimli eleman yetiştirmek amacıyla yürüttükleri çalışmalara da değinerek, “İstanbul Ticaret Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi’nde hem yeni araç hem de ikinci el satış danışmanı yetiştirmek için sertifika programı planlıyoruz” dedi.
5 MİLYON ARAÇ SATILIYOR
Komite Üyesi Ayaz Akkoyun da, ikinci el otomotiv satışlarındaki sorunların çözülmesi ile sektörün daha da büyüyeceğini söyledi. KDV tahsilâtındaki yanlış uygulamalara dikkat çeken Akkoyun, ikinci el binek araçların ticari emtia olarak değil, şirket içinde kullanılan amortismana tabi demirbaş şeklinde değerlendirilmesini eleştirdi. Bu araçlarda KDV indirimi yapılamadığını, hatta satışından ilave yüzde 1 alındığını söyleyen Akkoyun, “Bu da maliyetleri otomatik olarak yüzde 1 artırıyor. Gerçek şahıslardan ticari araç alımı da KDV indirimine konu edilmiyor, fakat satışta satıcı firma yüzde 18 KDV ödemek zorunda bırakılıyor. İkinci el alım satım piyasasında yılda yaklaşık 5 milyon araç satılıyor” dedi.
SATIŞ YERLERİ YENİLENSİN
Akkoyun, karayolunda seyahat etmeyen, parkta stok olarak bekleyen araçların da bandrol (MTV) ve trafik sigortası ödemelerinin kaldırılması gerektiğini savundu. Ayaz Akkoyun, ikinci el araç satış yerlerinin de günümüzün ihtiyaçlarına ve şartlarına göre yeniden düzenlenmesi gerektiğinin altını çizdi.
Hafif ticari araç üretimine öncelik
İTO Meclis Üyesi Onur Soysal, döviz kuru ve tüketici kredisi faizlerindeki artışlardan dolayı son dönemde otomotivde pazar daralması riski olduğuna işaret etti. Hafif ticari araç üretimine büyük önem verilmesi gerektiğini vurgulayan Soysal, şunları kaydetti: “İlave belgelendirme bedelleri, ilave belge talepleri, çeşitli geçiş yasakları ve K2 belgesi için öz mal gerekliliği gibi etkenlerle 2006 yılında yüzde 37 olan hafif ticari araçların pazar payı 2012 yılında yüzde 27’ye kadar düştü. İhracatımızda da önemli bir payı olan hafif ticari araçların iç talepteki keskin düşüşü, ileriki dönemlerde üretimi de olumsuz etkileme riski taşıyor. Hükümetin bu konuda da yeni düzenlemeler yapacağı yönünde umudumuz ve çalışmalarımız devam ediyor.
Taksiye Londra modeli
İTO Meclis Üyesi Mustafa Karayılan, İstanbul’da taksi işletmeciliği alanında istenilen kaliteye ulaşılamadığını ileri sürdü. “Çalışan taksiler İstanbul gibi dünya başkenti olmuş metropolümüze yakışmıyor” diyen Karayılan, taksicilerin de gerekli eğitimden geçirilerek yetiştirilemediğinden yakındı. Karayılan, bu konuda Londra’daki uygulamaların örnek alınmasını önererek, “Londra’da 3 yıl eğitim almadan taksi şoförlüğü yaptırmıyorlar” dedi. Taksi plakasının artık yatırım aracı haline geldiğini ifade eden Karayılan, çalışanların çoğunlukla kiracı konumunda olduğunu söyledi. Taksi işletmeciliğindeki vergi uygulamalarına da değinen Mustafa Karayılan sözlerini şöyle sürdürdü: “Taksi işletmeciliğinde basit usul ve gerçek mükellefiyet usulü ile gelir vergisi mükellefiyeti uygulanıyor. Yüzde 90 basit usul, yüzde 10 da gerçek mükellef var. Alım satımda basit usulde KDV uygulanmıyor. Gelir vergisi de noterlerde günlük rayiç bedel uygulanmadığından çoğu zaman oluşmuyor. Çözüm olarak ise bütün mükelleflere gerçek mükellefiyet uygulanmalı, fakat yüzde 1 KDV olmalı. Böylece basit usulde hiç alınamayan KDV, en azından yüzde 1 olarak tahsil edilir. Ayrıca yıllardır bu işi yapan insanlar ağır bir vergi yüküyle mağdur edilmemiş olur. Araçların kaliteli olması için de 5 yılda bir üst segment araç alacaklara ÖTV ve KDV desteği verilmeli.”
FAHRİ SARRAFOĞLU

0 yorum:

Yorum Gönder

UYARI: Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.Oluşabilecek her türlü maddi ve manevi zararlar site ziyaretçilerini bağlayıp sitemizin herhangi bir sorumluluğunun olmadığını peşinen kabul etmiş sayılır. ariyordum free backlink freebanner4u